İstanbul'un Raylı Sistem İhtiyacı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul'un ulaşım sorunlarına ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Yapılan çalışmalara göre, İstanbul'un raylı sistem ihtiyacının 1400 kilometre olduğunu belirtti. Bu, mevcut altyapının önemli ölçüde genişletilmesi anlamına geliyor. Bakan Uraloğlu, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bakanlıkta onaylanmamış herhangi bir metro projesinin bulunmadığını da vurguladı. Mevcut projelerin tamamlanmasıyla şehrin raylı hat uzunluğunun 400 kilometreye ulaşacağını, ancak şehrin büyüklüğü ve nüfus yoğunluğu göz önüne alındığında, bu rakamın yetersiz kaldığını belirtti. Bakan, yer altı ulaşım sistemlerinin şehir içi trafik sorunlarının çözümünde büyük önem taşıdığının altını çizdi. Ulusal ağ bağlantıları gerektiren projelerin Bakanlığın yetkisinde olduğunu, diğer projelerin ise ilgili belediyelerin yetkisinde olduğunu hatırlattı.
Türkiye Yüzyılı Ulaşım Projeleri
Türkiye Yüzyılı vizyonu kapsamında hayata geçirilen ulaşım projelerinin önemine değinen Bakan Uraloğlu, 2002 yılından bu yana yaklaşık 290 milyar lira yatırım yapıldığını açıkladı. Bölünmüş yollar, havalimanı sayısının artırılması (26'dan 58'e), yüksek hızlı tren hatları, denizcilik yatırımları, haberleşme altyapısı ve hızlı internet erişiminin yaygınlaştırılması gibi birçok alanda önemli gelişmeler kaydedildiğini belirtti. Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi mega projelerin önemine dikkat çeken Bakan, bu projelerin başlangıçta karşı çıktığına ancak bugün öneminin tartışılmaz olduğuna vurgu yaptı. Avrasya Tüneli ve Marmaray gibi projelerin de benzer tartışmaların ardından başarıyla tamamlandığını ve büyük fayda sağladığını ekledi.
Kalkınma Yolu Projesi ve Uluslararası İş Birlikleri
Kalkınma Yolu Projesi ile ilgili olarak, Uzak Doğu'dan Londra'ya yük taşımacılığında Süveyş Kanalı veya Ümit Burnu güzergahlarına kıyasla önemli bir zaman tasarrufu sağlanacağını ifade etti. Proje ile taşıma süresinin 35-45 günden 25 güne düşürüleceğini, Basra Körfezi'ndeki FAW Limanı'ndan başlayarak Kapıkule'den Avrupa'ya, ayrıca Karadeniz, Akdeniz ve Ege bölgelerine bağlanacağını açıkladı. Projenin Türkiye'nin ticaret koridoru konumunu güçlendireceğini vurgulayan Bakan, Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri ile iş birliği içinde olduklarını ve projenin yönetim ve finansman modellerinin üzerinde çalışıldığını belirtti. Suriye'ye de ulaştırma ve altyapı alanında destek verildiğini, Şam ve Halep havalimanlarının onarımı ve yeniden faaliyete geçirilmesi için çalışmalar yürütüldüğünü duyurdu. Türk Hava Yolları'nın Suriye'ye uçuşlarına başladığını da ekledi.
5G Teknolojisi ve Sosyal Medya Düzenlemeleri
5G teknolojisi ile ilgili olarak, 2026'da ülke genelinde sinyal almayı hedeflediklerini ve yerli teknolojinin geliştirilmesi üzerinde çalıştıklarını belirtti. Galatasaray ve Trabzonspor statlarında 5G deneme lisansı verildiğini açıkladı. TÜRKSAT 6A uydusu ile yerli uydu üretiminde önemli bir adım atıldığını, yayın kalitesini artırdığını ve kapsama alanını genişlettiğini vurguladı. Sosyal medya platformlarının Türkiye'de temsilci atadığını ancak daha fazla düzenlemeye ihtiyaç olduğunu dile getirdi. 16 yaş sınırının dezenformasyonla mücadele kapsamında ele alındığını, ailelerle yapılan araştırmaların bu sınırı desteklediğini ve yaş tespitinde yapay zeka kullanılacağını belirtti.
Demiryolu Yatırımları
Demiryolu ağıyla ilgili olarak, 2002 yılında 11 bin kilometre olan demiryolu ağının, yapılan yatırımlar sonucu 17 bin 500 kilometreye ulaşacağını, 2053 yılında ise yaklaşık 28 bin 500 kilometre olacağını açıkladı. Samsun'dan Sarp'a kadar uzanacak yeni bir hat için projelendirme çalışmalarına başlandığını duyurdu. Bakan, bu gelişmelerin Türkiye'nin ulaşım altyapısını güçlendirdiğini ve ekonomik büyümeye katkıda bulunduğunu vurguladı.